Blog
Właściciele oraz regularni użytkownicy jachtów pewnie, choć pobieżnie orientują się, jak działa układ hydrauliczny w takiej maszynie. Osobom zainteresowanym tematem chcemy w tym wpisie przybliżyć sposób funkcjonowania sterowania hydraulicznego na łodziach. Jakie jest właściwie zadanie układu sterowania? Przede wszystkim gwarantuje on bezpieczne pływanie i utrzymanie pełnej kontroli nad jachtem oraz komfortowe prowadzenie go w każdej sytuacji.
Na jachtach możemy wyróżnić sterowanie mechaniczne oraz sterowanie hydrauliczne. Układ sterowania mechanicznego obejmuje linki łączące kierownicę z silnikiem, które w zależności od tego, jak poruszamy kierownicą, wprawiają w ruch silnik. Ten rodzaj układu sterowania jest wykorzystywany m.in. w przypadku małych i lekkich silników, na łodziach raczej nierozwijających dużych prędkości. Bowiem jeśli mielibyśmy do czynienia z dużym oporem wody, prowadzenie łodzi z takim układem nie byłoby łatwe. Z kolei sterowanie hydrauliczne na jachcie obejmuje układ złożony z kierownicy z pompą połączonej za pomocą przewodów hydraulicznych z silnikiem, a konkretnie ze znajdującymi się przy nim cylindrami: prawym i lewym. Kiedy zaczynamy kręcić kierownicą na łodzi, za sprawą działania pompy w jednym ze wspomnianych wyżej cylindrów zwiększa się ciśnienie, a w drugim – zmniejsza. Płynne i bezpieczne prowadzenie łodzi z takim układem sterowania jest bardzo łatwe nawet dla niewprawnego użytkownika.
Na układ hydrauliczny na łodzi składają się takie elementy jak: przekładnia, siłownik, przewód hydrauliczny, olej, a także złączki do przekładni hydraulicznej, pierścienie dystansowe, trójniki hydrauliczne. Przy ewentualnym zakupie hydraulicznych części zamiennych warto zwrócić uwagę na następujące parametry techniczne: waga i maksymalne ciśnienie (przekładnia) czy maksymalna moc silnika i zakres pracy ramienia (siłownik). Więcej informacji o poszczególnych elementach wyposażenia jachtów oraz ich działaniu można uzyskać u dystrybutorów łodzi i osprzętu do nich.
Dziewięć Włók 33A 83-021 Pruszcz Gdański |
Telefon: |
E-mail: |
PR: |