Blog
Cechą charakterystyczną jachtów motorowych jest to, że są napędzane wyłącznie pracą silnika mechanicznego w przeciwieństwie do jachtów żaglowych, które są napędzane głównie siłą wiatru zamienianą na siłę napędową za pomocą żagli. Szczegółowa budowa jachtów motorowych różni się w zależności od ich podziału. Mianowicie ze względu na różnice konstrukcyjne wyróżnia się: łodzie odkryte, kabinowe, pontony, hybrydy, skutery wodne i poduszkowce. Ponadto różnice w budowie mogą też wynikać z przeznaczenia jachtów. Tym samym zależnie od tego, czy są to np. mniejsze łodzie motorowe śródlądowe, czy jachty morskie ich budowa nieco się różni ze względu np. na to, iż te drugie muszą wyróżniać się szczególną wytrzymałością.
Pomijając jednak szczegółowe klasyfikacje, warto pamiętać, iż pewne elementy konstrukcyjne są niezmienne i odnoszą się do wszystkich rodzajów jachtów motorowych. Przykładowo wszystkie jachty morskie wyróżnia dziób okolony relingiem, pokład dziobowy, sterówka, śródokręcie, burta, kokpit oraz tylny pokład jachtu (achterdeck). Podstawowymi elementami budowy każdej łodzi motorowej są z kolei: uchwyt dziobowy (przednia część), uchwyt rufowy (tylna część), lewa i prawa burta, dno, pawęż oraz kokpit. Kokpit jest miejscem, w którym znajduje się ster oraz urządzenia pomiarowe. W jego wnętrzu najczęściej też przebywa załoga jachtu.
Ze względu na przeznaczenie jachtów wynikające z możliwości pływania po różnych wodach, na których panują m.in. odmienne warunki atmosferyczne, jachty motorowe dzielą się na kategorie. Tym samym wyróżnione kategorie to:
Poza podziałem jachtów motorowych na kategorie projektowe znaleźć można jeszcze inne klasyfikacje tego rodzaju jednostek pływających. Jednym z najpopularniejszych jest podział jachtów ze względu na sposób utrzymywania się na wodzie, który obejmuje łodzie wypornościowe oraz ślizgowe. Te pierwsze charakteryzują się tym, że ich kadłub jest zawsze zanurzony w wodzie, co oznacza, że siła wyporu hydrodynamicznego na niego działająca jest niewielka. Łodzie ślizgowe z kolei wyróżniają się tym, że ich kadłub jest niemal całkowicie wynurzony właśnie dzięki działaniu siły wyporu. Innym istotnym podziałem jachtów jest ich rozróżnienie ze względu na zastosowanie. W związku z tym znaleźć można jachty wyścigowe (tzw. ślizgacze), jachty sportowe oraz turystyczne (rekreacyjne).
Kolejne obszary klasyfikacji jachtów motorowych odnoszą się do samych konstrukcji łodzi. Pierwszy podział uwzględnia rodzaj materiału, z jakiego jachty zostały wykonane. Na rynku znaleźć więc można łodzie drewniane, sklejkowe, fornirowe, metalowe, laminatowe czy gumowe. Ze względu na zabudowę rozróżnia się natomiast jachty kabinowe i otwarte. Ponadto w odniesieniu do rodzaju źródła zasilania wymienia się również jachty spalinowe i elektryczne. Usytuowanie silnika z kolei klasyfikuje te jednostki na jachty ze wbudowanymi silnikami stacjonarnymi oraz jachty z silnikami przyczepionymi. Ostatni znany podział odnosi się do rodzaju pędnika, tym samym wyróżniając łodzie śrubowe i strugowodne.
Dziewięć Włók 33A 83-021 Pruszcz Gdański |
Telefon: |
E-mail: |
PR: |