Blog
Obowiązkowe wyposażenie łodzi motorowych jest uzależnione od mocy silnika i długości kadłuba danej jednostki pływającej.
Stałe elementy wyposażenia dla wszystkich motorówek to m.in. kamizelki lub pasy ratunkowe (dla wszystkich osób obecnych na łodzi) oraz oznakowanie jednostki, czyli wyraźne i czytelne napisy o odpowiedniej wysokości i wyróżniającym się kolorze umieszczone na zewnątrz statku. Sygnalizacja dźwiękowa na małej łodzi nie jest wymagana, choć na pewno się przyda, jeśli zależy nam na bezpiecznym pływaniu.
Ważnym elementem na łodzi są również odbijacze służące do ochrony burty i nadbrzeża w czasie manewrowania. W przypadku motorówek o długości większej niż 3,5 m liczba odbijaczy powinna odpowiadać rozmiarowi danej jednostki. Do wyposażenia łodzi zaliczamy też bosak (obowiązkowy na łodziach dłuższych niż 3,5 m) służący do odpychania i przyciągania łodzi. Na motorówce nie powinno też zabraknąć apteczki pierwszej pomocy ze środkami stosowanymi w nagłych wypadkach takich jak urazy, skaleczenia, złamania. Kolejny element wyposażenia łodzi – gaśnica proszkowa – jest wymagana, jeśli łódź ma długość 3,5-10 metrów i silnik do 10kW. Jeśli te parametry są wyższe, wówczas na łodzi potrzeba już więcej gaśnic. W zakres obowiązkowego wyposażenia ratunkowego wchodzi też koło ratunkowe wraz z nietonącą linką odpowiedniej długości: wymóg ten dotyczy łodzi co najmniej 4-metrowych. Pływanie dużym jachtem z silnikiem o większej mocy oznacza również konieczność posiadania większej liczby kół ratunkowych. Szczegółowe wytyczne dotyczące obowiązkowe wyposażenia łodzi można znaleźć w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 05.11.2010 ogłoszonym w Dzienniku Ustaw nr 216 / 2010 poz. 1423 w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej. Warto się z nimi dobrze zapoznać przed wyruszeniem łodzią na wodę, gdyż za brak odpowiedniego wyposażenia jachtu motorowego jego sternik może zostać ukarany nawet kilkusetzłotowym mandatem.
Dziewięć Włók 33A 83-021 Pruszcz Gdański |
Telefon: |
E-mail: |
PR: |